سرخط خبرها

برنامه سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی فردا، ۱۱ آذر ۱۴۰۱

  • کد خبر: ۱۳۷۶۴۴
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
برنامه سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی فردا، ۱۱ آذر ۱۴۰۱
فردا، ۱۱ آذر ۱۴۰۱، سه  اثر در جشنواره تئاتر استانی اجرا می‌شود

ناصر نداف | شهرآرانیوز؛ در آخرین روز از سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فجر خراسان رضوی، یعنی جمعه، یازدهم آذرماه، سه نمایش از شهر‌های خواف، سبزوار و مشهد روی صحنه می‌روند تا پرونده اجرا‌های نمایش‌های این رویداد مهم تئاتر استان در این روز به پایان برسد و هنرمندان در روز شنبه در انتظار نتایج آرای داوران باشند.

 

اجرای ۳ نمایش در سومین روز جشنواره

روایت رنج، درد، هجران و عشق

نمایش «الهه سنگ» که از آثار برگزیده جشنواره استانی تئاتر بسیج امسال بود، به نویسندگی فرشید تمری و کارگردانی عبدالحکیم مشورتی از خواف، فردا جمعه، ساعت ۱۷ در سالن اصلی تئاترشهر مشهد روی صحنه می‌رود. در خلاصه نمایش آمده است: «الهه سنگ، روایت رنج است و اندوه، درد است و هجران، عشق است و پریشانی و در عین حال وصف الحال دختران و پسران این دیار؛ حکایتی ملموس و آشنا که بر دل می‌نشیند و تا مغز استخوان نفوذ می‌کند و همگان را به اندیشیدن وا می‌دارد.» عبدالحکیم مشورتی، کارگردان نمایش، هم بر این نظر است: «در جای جای این خاک زنان و مردانی خفته اند که قبل از مردن، عشق را در درون خویش کشته اند. «الهه سنگ» زخم کهنه‌ای است بر تن این سرزمین. حکایت غم انگیز قلب‌های پاکی که قبل از وصال سنگ شدند.» نوید نقی زاده، ناصر رجب زاده، علی تاجیک، سجاد تاجیک، لیلا هنرخواه، رضا تاجیک، محبوبه گنجی پور، عبدالحمید نخستین، حسن نیازی، نصیر سالم، علیرضا نوازنده، محمدمهدی تاجیک، نگین خلیلی، یزدان تاجیک، لیلی قنبرعلیزاده، پریا تاجیک، ملیحه حجی زاده و ستایش تاجیک در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

 

اجرای ۳ نمایش در سومین روز جشنواره

راوی درد واماندگی یک مرد

سبزوار از شهر‌های دارای تئاتر است که هر سال در جشنواره تئاتر استانی حرفی برای گفتن دارد. «خورشید» یکی از دو اثر سبزوار در این رویداد است که در روز سوم برگزاری جشنواره تئاتر استانی، ساعت ۱۹ در تماشاخانه اشراق حوزه هنری خراسان رضوی روی صحنه می‌رود. «خورشید» راوی درد واماندگی مردی است که در میانه زندگی بلاتکلیف ایستاده است و خسته، بی رمق و ناامید به دنبال دخترش می‌گردد؛ دختری با چشمانی درشت و مو‌هایی بافته که همه زندگی «حسن سیا» ست. کارگردان جوان خورشید بر این نظر است: «همه ما دنبال نور می‌گردیم. یک نور کوچک که بشود به آن امید بست و چه نوری بهتر از نور خورشید.» در این اثر که محسن کفاش نوشته است، محمدحسن شمس آبادی طراح، کارگردان و بازیگر است.

 

اجرای ۳ نمایش در سومین روز جشنواره

قصه یک خانواده معمولی

آخرین نمایشی که پرونده اجرا‌ها را در جشنواره سی و یکم تئاتر استانی خراسان رضوی می‌بندد تئاتر «بولوار الیزابت» از مشهد است که به نویسندگی میلاد کاشانی و کارگردانی مشترک حمیدرضا آزادفر و مرتضی نیروبخش جمعه، یازدهم آذرماه، ساعت ۲۱ در تماشاخانه استاد نوری اجرا می‌شود.
در این نمایش که به قصه یک خانواده معمولی در روز‌های نامعمول و نامعلوم می‌پردازد، سید محمد سادات، محمدرضا بنی اسدی، سیده حسنی عبادی، مبینا خوشدل، فاطمه جعفرزاده، نازیلا نوروزی و ریحانه سادات حسینی به ایفای نقش می‌پردازند. در این نمایش شهاب افتخاری (طراح صحنه)، محبوبه سلطانی (طراح لباس) و محمدضیا مشهدی نژاد (تهیه کننده) فعالیت می‌کنند.

در یادداشت کارگردانان اثر آمده است: «طبقه متوسط دیگر وجود خارجی ندارد. این می‌تواند صادقانه‌ترین تیتر روزنامه صبح باشد، چه در سال‌های گذشته و چه در تاریخی که قصه در آن روایت می‌شود و چه امروز؛ طبقه‌ای که بطن جامعه است و همچون بندرگاهی امن برای یک جامعه عده‌ای را به بالا سوق می‌دهد و عده‌ای را به سقوط می‌کشاند. حال با فروریختن بنای طبقه متوسط، آدم‌ها نیز به فراخور موقعیتشان فرومی‌ریزند.
خانه دیگر خانه نخواهد بود و خانواده مفهوم ابتر و الکنی می‌نماید؛ ویرانه‌ای که زیست در آن مفهوم ابتدایی و بدوی خواهد داشت و تلاش برای بقا نه در خیابان که در پشت آجر‌های دیوار‌های یک خانه شروع می‌شود. آنچه از بین می‌رود بازنمایی از انحطاط یک مفهوم، چون خانواده است.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->